5 redenen waarom golfers betere ondernemers en managers zijn.

5 redenen waarom golfers betere ondernemers en managers zijn.

Geplaatst in: Prestatie Blog | 0

Dat golfen een moeilijke sport is, dat weet iedereen die het spel eens een keer heeft geprobeerd, of al enige tijd speelt. Het kost enige moeite om je de basis van het spel eigen te maken. De beloning is echter de moeite waard, je kunt na enige tijd op alle banen van de wereld spelen.

Voor het leiden van een team of bedrijf heb je vergelijkbare vaardigheden nodig. Hieronder vindt je vijf redenen, waarom golfers daardoor ook betere managers of ondernemers zijn.

1. Om te leren golfen moet je hierin gedurende langere tijd energie stoppen zonder dat je direct resultaat ziet.

Iedereen die heeft leren golfen, weet hoe lastig het is om het spel onder de knie te krijgen. Het duurt enige tijd voordat je het resultaat kunt zien. Soms zal je de bal goed raken, maar voordat dit met enige regelmaat gaat lukken heb je enige doorzettingsvermogen nodig.

Zo is het vaak ook in het starten en/of uitbouwen van een bedrijf. Je bent vaak hard aan het werk zonder dat je direct de resultaten ziet. Maar ook hier zal de aanhouder winnen.

2. Je kunt alleen een goede techniek hebben als je de fundering goed hebt en dus goed wordt in de cruciale details.

Als je de juiste techniek van de golfswing wil leren, dan is het erg belangrijk om je bezig te houden met de fundering. De meeste golfers willen graag veel ballen wegslaan, maar besteden dan te weinig aandacht aan de manier waarop ze de club vasthouden en klaar gaan staan te opzichte van de bal. Ondanks dat dit minder belangrijk lijkt zijn het juist deze onderdelen die ervoor zorgen dat je sneller tot resultaten komt.

In het runnen van een bedrijf moet je vaak ook terug keren naar de basis. Leg je een stevige fundering dan kom je vaak veel verder, dan dat je direct probeert om de gewenste resultaten te bereiken. In beide gevallen is langzaam snel en snel langzaam.

Dus bepaal de belangrijkste zaken die als fundering zullen functioneren. Ligt deze basis goed dan zullen de resultaten volgen en kom je sneller bij de gestelde doelen.

3. Je moet en flexibele instelling hebben om je aan te passen aan de steeds veranderende omstandigheden.

Het interessante van het golfspel is dat geen enkele golfbaan hetzelfde is, maar ook geen enkele dag hetzelfde verloopt. De ene dag sla je de ballen mooi op de fairway en de andere dag komen veel ballen in het bos of verdwijnen in het water.

Daarnaast kan het ook gebeuren dat je een mooie bal slaat, maar dat deze door pech achter een boom komt te liggen of in de bunker belandt. Speel je golf, dan moet je dus goed met deze veranderende omstandigheden kunnen omgaan. Je moet je plan vaak aanpassen en de ronde verloopt zelden zoals je deze vooraf gepland hebt.

Bij het managen van een bedrijf maak je ook vaak plannen en probeer je deze plannen zo goed mogelijk te volgen. Ook hier kunnen allerlei factoren ervoor zorgen dat je je ook hierbij moet aanpassen. De markt kan veranderen en er kunnen dingen gebeuren die je mogelijk niet had kunnen voorzien. In al deze situaties moet je dan je plannen aanpassen.

Heb je vaak golf gespeeld, dan leer je vanzelf om je aan te passen een de steeds veranderende omstandigheden.

4. Omdat golf en het runnen van een business voor 20 procent techniek is en voor 80 procent tactiek en mentaal.

De topgolfers op de PGA Tour en de betere amateur spelers zijn in staat om alle slagen uit te voeren. Ze beheersen vaak alle technieken en kunnen de ballen op verschillende manieren in de hole krijgen. Het grote verschil tussen deze spelers is echter dat de PGA Tour spelers in staat zijn om dit veel vaker te herhalen. Ze maken vaker goede scores en hebben minder vaak een dag waarbij het minder goed loopt.

Zij zijn ook beter in staat om te presteren om het moment dat er veel toeschouwers langs de baan staan en de (financiële) belangen groter worden.

Dit verschil wordt vooral veroorzaakt door betere mentale vaardigheden. Ze zijn beter in staat om, ook op de laatste dag van het toernooi, hun eigen spel te blijven spelen.

Dit fenomeen zien we ook in het bedrijfsleven. De meest succesvolle ondernemers zijn dit meestal niet geworden omdat ze een geheime techniek hebben die andere ondernemers niet kennen. Meestal beschikken zijn over betere mentale vaardigheden dan de andere, minder succesvolle, ondernemers.

Door deze mentale vaardigheden op de golfbaan te trainen, kan je deze mogelijk ook beter in andere situaties toepassen.

5. Je moet je bij golfen vooral bezig houden met het proces en niet richten op het eindproduct.

Tijdens het spelen van een ronde golf, is het heel verleidelijk om al vooruit te denken. Mogelijk dat je tijdens de ronde al begint te denken aan de score die je na achttien holes wil hebben. De kans is groot dat je hiermee ook de kansen op het bereiken van dat doel verspeelt.

Wil je de meeste kans maken om dit doel te bereiken, dan wil je elke slag als een losse slag zien. Je speelt dus slag voor slag en loopt niet vooruit op de zaken. Het enige waar je je druk over wil maken is het bepalen waar je de bal naartoe wil slaan, je te focussen op het doel en te zorgen dat je al jouw aandacht richt op het goed uitvoeren van de slag. Op deze wijze wordt de kans op het bereiken van het doel het grootste. Dus je wil je aandacht op het proces richten en niet op het het eindproduct.

Natuurlijk wil je in het bedrijfsleven zo snel als mogelijk het eindproduct kunnen verkopen. Maar als je je alleen maar hierop focust en je te weinig bezighoudt met de dingen die je moet doen om dit eindproduct snel te kunnen produceren, zal het vaak anders lopen dan gehoopt. Ook kan het gebeuren dat je door je teveel te focussen op het eindresultaat je de prestatiedruk alleen maar groter maakt. Door deze druk ga je mogelijk meer fouten maken en daardoor kan het product juist minder snel worden geleverd of worden er veel fouten gemaakt, waardoor de klant ontevreden kan zijn over de kwaliteit van het product.

Dus voer de taken die je moet doen zo goed mogelijk uit (proces) dan zal het eindproduct een logisch gevolg zijn van deze werkwijze.

Golf als metafoor voor betere prestaties.

Zoals je kunt zien zijn er vele vaardigheden die een golfer moet hebben om te presteren één op één te vertalen naar het bedrijfsleven.

Golf heeft nog veel meer raakvlakken met het bedrijfsleven. In de jaren die ik als golfprofessional heb gewerkt, heb ik vaak voorbeelden gebruikt om mijn leerlingen de verschillende onderdelen aan te leren. Mede doordat vooral de golfers met een zakelijke achtergrond, lieten weten dat dit voor hun bedrijfsvoering waardevolle informatie was, heb ik deze voorbeelden gebruikt om een training op te zetten.

Hierin help ik ondernemers en managers om hun prestatieniveau naar het volgende niveau te tillen. Tijdens deze training gebruik ik vele voorbeelden uit mijn tijd als Golfprofessional.

Het doel van deze workshop is om ervoor te zorgen dat je aan het eind van deze twee dagen een stappenplan hebt liggen, waarmee je ervoor kan zorgen dat jij en je team het bedrijf naar het volgende level brengen.

Wil je meer weten over de werkwijze en activiteiten van de prestatieformule. Kijk dan hier naar de site.

 

Laat een Reactie Achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.