Wil je een doel bereiken dan is het verstandig om te bepalen wat dit is en waarom dit belangrijk voor jou is. Omdat er doelen zijn die ik nog niet heb bereikt ben ik opnieuw op zoek gegaan naar de kennis die ik al eens heb gelezen, maar nog niet tot mijn dagelijkse routines heb toegevoegd.
In de loop van de jaren heb ik verschillende doelen gesteld en deze ook bereikt. Ik heb bijvoorbeeld mijn opleiding tot Docent Lichamelijke Opvoeding in de vier jaar dei hiervoor staan gehaald. Dit terwijl ik voor mijn Havo diploma twee jaar extra nodig had.
Omdat ik erg gemotiveerd was om deze opleiding te volgen en in de beschikbare tijd af te ronden, was het geen grote opgave om dit te behalen.
Daarna heb ik nog vaker doelen bereikt die ik mijzelf heb gesteld. Ik ben docent aan de opleiding voor golfprofessionals geweest en heb op meerdere plekken les gegeven. Echter zijn er nog altijd dingen die ik (nog) niet heb bereikt. Blijkbaar ontbreekt er nog iets in de aanpak die ik gebruik. De doelen zijn mogelijk van een andere grootte, maar de methode om de nieuwe doelen te bereiken werken blijkbaar niet.
Omdat ik altijd veel interesse heb gehad in het leren van verschillende strategieën en tips om jezelf te verbeteren heb ik in de loop van de tijd verschillende boeken en presentaties gevolgd. Eén van mijn ‘coaches’ is Zig Ziglar. Deze amerikaanse verkoper en motivatie spreker heeft een uitgebreide training gegeven over het stellen van doelen.
Hieronder vindt je gedeelte van zijn training, waarbij hij een goede structuur geeft voor het zetten van doelen.
De belangrijkste stappen bij het stellen van doelen is dus volgens Zig Ziglar als volgt:
- Bepaal wat je wil bereiken. Wat is je doel en schrijf dit op.
- Bepaal het tijdstip waarop je dit wil bereiken. Dit wordt je ‘deadline’.
- Benoem de obstakels die je moet overbruggen.
- Benoem de mensen en organisaties waarmee je moet samenwerken.
- Schrijf een actieplan (welke stappen ga je nemen om het doel te bereiken)
- Plaats hierin de deadlines per stap
- Bepaal de voordelen van het bereiken van deze doelen.
Op basis van deze stappen heb ik mijn doelen ook weer eens helder geformuleerd. De grootste ontdekking die ik hierbij heb gedaan, is dat ik doelen vaak geen tijdspad geef. Hierbij hou ik dan verschillende opties open. Vooral de optie dat ik dit doel niet ga nastreven, omdat er toch voldoende tijd is. Dit is ook de meest veilige optie. Hiermee kom ik echter niet dichter bij het bereiken van mijn doelen.
Om je doelen te behalen is het van groot belang om de voordelen van het bereiken van je doel te omschrijven. Het eerste model dat ik leerde was dat doelen S.M.A.R.T. moeten zijn. Dit betekent dat een doel Specifiek, Meetbaar, Haalbaar (Achievable) Relevant en Tijdsgebonden. Ondanks dat deze indeling duidelijk is, heb ik niet het gevoel dat ik hiermee mijn doelen ga behalen. Er ontbreekt namelijk nog een hele belangrijke component: Het doel moet ook je hart aanspreken. Hoe sterker dit is, hoe groter de kans dat je de doelen ook daadwerkelijk gaat bereiken.
In het boek: Hard Goals van schrijver Mark Murphy, ben ik een een andere indeling tegen gekomen die mij meer aanspreekt. H.A.R.D. goals staat voor: Heartfelt (moet je hart aanspreken), Animated (je moet het levendig kunnen voorstellen) waarin het zetten en bereiken van doelen ook wordt behandeld. Required (is het doel noodzakelijk?) Difficult (is het een doel dat moeilijk te behalen is)
Nu heeft elke indeling wel zijn eigen waarde, maar wat ik voor uit deze indeling heb gehaald, is dat een doel met een bepaalde emotionele lading meer kans van slagen heeft.
Als ik mij kan voorstellen dat ik na het afronden van de marathon het gezicht van mijn moeder aan de finishlijn ga zien, dan motiveert dit mij om aan de slag te gaan. Zolang ik dit beeld kan reproduceren zal ik ook de tegenslagen beter kunnen verwerken.
Natuurlijk weet je vooraf nooit zeker of je je doel gaat bereiken, maar het gevoel dat ik krijg als ik aan het bereiken van de finish van de Rotterdam Marathon mijn moeder zal treffen is zeker een reden om dit doel na te streven.
Op basis van dit voorbeeld kan jij misschien ook bepalen wat het doel is dat jouw hart sneller doet kloppen. Stel je voor dat je het doel bereikt, wat zijn dan de gevoelens en gedachtes die dan bij jou opkomen. Spreekt dit jou op dit niveau aan, dan is de kans groot dat je dit doel ook gaat bereiken. Heb je dit gevoel niet, dan moet je kijken op welke wijze je dit gevoel kunt opwekken of een ander doel kiezen dat het nastreven waard is.
Ik heb in ieder geval al wat huiswerk gedaan en hou je op de hoogte, maar het zou nog mooier zijn als jij ook de stappen maakt om jouw doelen te bereiken.
Heb je doelen die je wil bereiken, maar weet je nog niet precies hoe je dit ook kunt realiseren, of heb je iemand nodig die jou ondersteunt in het behalen van deze doelen, neem dan contact met mij op. Ik kan je coachen in het bereiken van deze doelen op basis van de kennis die ik in de loop van de jaren heb opgedaan.
Leonard Smit.
Laat een Reactie Achter